» Játékgyűjtemény RSS csatornák Könyjelzőbe vele!
Ajánljuk Neked!
 
Játék ajánló
Tánc kalappal
A játékosok egy kellemes, ritmusos zenére páro [...]
Menetelési őrület
Minden őrs részt vesz ebben a körversenyben. Az [...]
Alsólövés
Egy területet (60 cm széles) kijelölünk krét [...]
Helyzeteljátszások
El kell játszani bizonyos élethelyzeteket. A hel [...]
 
Legelső játék oldal Előző játék oldal Str- ||   Következő játék oldal  Legutolsó játék oldal



Játékszabály: A tarokk káartyacsomag lapjai: 22 tarokklap római számokkal számozva I-től XXI-ig, illetve a legrangosabb a huszonkettedik tarokklap a bohócot ábrázoló, számozatlan "skíz". Az I-es tarokk neve "pagát", a II-esé "sas", a III-as a "kakadu", a IV-es pedig a "kanári". A pagátot, a XXI-est és a skízt honőröknek nevezik. A tarokkok az állandó adu szerepét töltik be, azaz magasabb ütőerőt képviselnek, mint a színes lapok. A csomag további lapjai 20 darab színes lap, négy színosztályba sorolva, minden színhez 5 lap tartozik. A négy szín: kőr, káró, treff, pikk. Az egyes színeken belül a következő lapok vannak: király, dáma, lovas, botos, illetve kőr és káró színekben ász (egyes), treff és pikk színekben tízes.
Megjegyzés: A boltban kapható kártyacsomag általában további színes lapokat tartalmaz, ezeket a játék megkezdése előtt ki kell venni a csomagból.
A színes lapok pontértéke (csökkenő ütőerő szerint): király=5; dáma=4; lovas=3; botos=2; ász/tízes=1.
A tarokklapok pontértéke (csökkenő ütőerő szerint): skíz=5; XXI=5; XX-tól II-ig =1; I=5.

Maximálisan elérhető játékpontszám: tarokklapokból 34 pont; színes lapokból (4X15=) 60 pont, azaz összesen 94 pont. Mint látható a magas ütőerejű tarokkok mindössze 34 pontot szolgáltatnak, a pontok nagy részét, 60 pontot a gyenge ütőerejű színes lapok hazavitelével szerezhetjük meg. Ez a tarokkjáték jellemző sajátossága, mármint hogy a játékot a gyenge színes kártyák pontjai döntik el.
Játékpontszám: Az illető játékos által ütéseiben hazavitt lapok pontértékeinek összege.

Osztás: A lapokat nem szokásos módon kell kiosztani. Kerülnek lapok az asztalra (asztali lapok) és a játékosok kezébe is. Az osztó hármasával osztja ki az egész paklit színével lefelé. Először 3 lapot tesz partnere elé az asztal szélére (ezeket partnere felveheti), majd 3 lapot saját maga elé az asztal szélére (ezeket majd ő veheti fel). Ezek után 3 lapot partnere elé középre (ez partnere asztali lapjának első harmada, ehhez egyelőre nem szabad nyúlni), majd 3 lapot saját maga elé középre (ez az ő asztali lapjának első harmada, ehhez egyelőre nem lehet nyúlni). Az osztó ezt a manővert még kétszer megismétli (az asztali lapokat az előző kupac asztali lap mellé helyezve), végül további 3-3 felvehető lapot oszt mindenkinek az asztal szélére. Az osztás után a játékosok kezükbe veszik az asztal szélére osztott (felvehető) lapokat. Így 12-12 lap van mindkét résztvevő kezében és mindkettőjük előtt az asztalon 3 X 3 lap (három kupacban) színével lefelé (asztali lapok).

Az asztali lapok felnyitása: Az első kihívás előtt mindenki (egymást követően) felnyitja (megfordítja) saját asztali lapjának (három kupac) felső lapjait, hogy láthatóak legyenek. Ha a felső lap tarokk vagy király, akkor azt kezébe veszi a többi lapja közé. Ezután folytatja asztali lapjai felnyitását és a lapok felvételét mindaddig, amíg a soron következő lap (bármelyik kupacon) tarokk vagy király, illetve amíg az asztali lapok el nem fogynak. A fel nem vehető lapok, felütve maradnak a kupacok tetején. Kijátszáskor és ráadáskor a játékos kézi lapjai közül vagy asztali lapja felső (felütött) lapjai közül egyaránt tehet. Ha az asztalról tesz lapot, akkor megint felnyitja az illető kupac soron következő lapját, és amennyiben az tarokk vagy király, felveszi a kezébe, majd folytathatja a felnyitást, ha van még a kupacban lap. Ha a felütött lap nem vehető fel, akkor marad felütve a kupac tetején.

Lejátszás: Az hív először, aki először kapott lapot, ezt követően mindig az hív ki, aki az előző ütést hazavitte. Színre színt, tarokkra tarokkot kell tenni. Ha a hívott színből nincs, tarokkot kell tenni (ha az van), egyébként bármilyen lap tehető. Felülütési kényszer nincs. A játékosok különböző figurák (lásd a végén) teljesítése révén kaphatnak eredménypontokat. Ebben a játékban nem kell előre vállalni, és ennek megfelelően itt nincs felvevő. A figurákat nem kell előre bemondani, teljesítésük esetén járnak utánuk az eredménypontok. Több figura teljesítése esetén megállapodás kérdése, hogy mindegyikért jár-e pont (Pl.: ha az egyik játékos 73 játék pontot szerzett, akkor teljesítette a játékot, a kasszát, és a duplajátékot is így összesen 1+2+4=7 eredménypontot jár neki), vagy csak a legmagasabb értékűért (ez esetben csak a duplajátékért).
Fej, tulétroá, és négy király esetén, ha tulajdonosuk mielőtt be tudta volna mondani őket, az egyik (az adott összetételbe tartozó) lapot beletette egy ütésbe, akkor már nem mondhatja be az illető figurát!

Elszámolás: A játék végén a játékosok által szerzett eredménypontokat az eredményjelző lapon rögzítik. Néhány parti után a pontok összeadása révén megkapjuk a végeredményt.

Az alábbiakban típusok szerint össze vannak gyűjtve a figurák, csillaggal jelölve a kibővített játék figurái, tehát az eredeti játékban csak a jelöletleneket kell figyelembe venni.
Figurák:
- Béla: Azonos színű dáma és király kézben: 1 eredménypont
- Madár: A sas, kakadu és kanári (II, III, IV) kézben: 1 eredménypont
- Fej: Két honőr (I, XXI, Skíz) kézben: 1 eredménypont
- Tulétroá: Mindhárom honőr (I, XXI, Skíz) kézben: 2 eredménypont
- Flös: Teljes sor (B,L,D,K) azonos színből: 3 eredménypont
- Négy király: Négy király kézben: 4 eredménypont

Ütések:
- Királyfogás: A négy király hazavitele: 4 eredménypont
- Flösfogás: Egy szín négy figurájának (B,L,D,K) hazavitele: 4 eredménypont
- Pagátfogás: Az ellenfél pagátjának (I) hazavitele: 5 eredménypont
- Huszonegyfogás: Az ellenfél XXI-esének hazavitele: 5 eredménypont
- Uhu: Az utolsó előtti ütés hazavitele sassal (II): 5 eredménypont
- Pagátulti: Az utolsó ütés hazavitele pagáttal (I): 5 eredménypont

Játékpont:
- Játék: Legalább 48 játékpont: 1 eredménypont
- Kassza: Legalább 60 játékpont: 2 eredménypont
- Duplajáték: Legalább 71 játékpont: 4 eredménypont
- Volát: Minden ütés hazavitele: 6 eredménypont


Más változatban: Hármasban: A játékot három játékos is játszhatja teljesen hasonlóan, mint kettő. Az osztó ilyenkor kettesével oszt, de egyébként hasonlóan mint két játékos esetén. Először mindig jobboldali szomszédjának ad, utoljára sajátmagának. Ennek következtében 8-8 lap lesz minden résztvevő kezében és mindegyikőjük előtt az asztalon 3 X 2 lap (három kupacban) színével lefelé (asztali lapok). Minden más ugyanúgy történik, mint két játékos esetén (itt sem kell előre bemondani a figurákat, azaz itt sincsen felvevő).

Royal Strohmandli: Házi változatként a játékba több figurát is be lehet vonni, ezzel is variálva az eredménypontokat. Figurára bemondásokat a hívó fél tehet, hívásonként egyet. Csak a még kézben, vagy a feltakart asztali lapok közt meglévő lapok alapján lehet figurát bemondani, tehát a már kiment lapok ebbe nem számítanak bele, de az éppen hívott lap még igen. Figuráknál a flösben lévő béla és a tulétroában lévő fej nem ér külön pontot, játékpontokban is csak a legmagasabb érvényes.

Profi tarokkosok az egyéb tarokkjátékokból tetszés szerint átemelhetnek akár még további figurákat is, de arra érdemes ügyelni, hogy a játék eleganciáját és szimpatikus könnyedségét ne tegye aránytalanná az esetleg túl sok figura.

Játék információk

Célkitűzés: Az elvitt ütések, illetve teljesített figurák révén minél több eredménypont szerzése és ezáltal a játszma megnyerése.

Pedagógiai javaslat: A "strohmandli" a tarokkjátékok népes családjának egy különleges színfoltja. Már abban is egyedülálló, hogy két játékos is játszhatja (illetve játszhatják hárman is, lásd a végén). Továbbá a lapok kiosztása és a lejátszás is egyedi.

Tipus: kártyajáték kártyajáték RSS csatorna kártyajáték nyomtatása
Létszám: 2
Korosztály: tetszőleges
Játékidőtartam: 0-10 perc
Kellék(ek): 1 pakli 42 lapos tarokk kártya, esetleg papír és ceruza
Játék: Strohmandli nyomtatása Strohmandli egyedi RSS csatornája

  ?


HozzáfüzésekHozzáfűzések

A jatekleirasban szereplo csillaggal jelolt figurak csillagja valamilyen utolagos szerkesztesi vagy konverzios malor kovetkezteben eltunt, ugyhogy az alabbiakban CSAK az eredeti strohmandli-figurak: FEJ TULETROA 4KIRÁLY PAGATFOGAS UHU PAGATULTI JATEK KASSZA DUPLA VOLAT
2012-01-11 16:28:56
három+2? (számmal)
Csak a latin ABC betűi, számok, valamint csak a ?, !, . írásjelek írhatóak be!
 
[Fel]
Van ám még ennél jóval több játék is!
Legelső játék oldal Előző játék oldal Str- ||   Következő játék oldal  Legutolsó játék oldal

Honlap készítés, Tárhelyszolgáltatás. Az oldal a gyűjtemény.net lapcsalád tagja.
© 2009-2018. Játékgyűjtemény - minden jog fenntartva! Beleértve a másolást, az adatrögzítő rendszerben való tárolást is. Kizárólagosan non-profit célra használható fel az oldalon található összes játék, játékszabály.